Nakon što je predstava „Srpskoj omladini, Dimitrije Tucović“, autorski projekat Zlatka Pakovića u produkciji Puls teatra iz Lazarevca, uklonjena iz programa Festivala prvoizvedenih predstava u Aleksincu, usledile su burne reakcije iz umetničke zajednice.
Jednu od najoštrijih uputio je reditelj Marko Torlaković, koji je direkciji festivala poslao otvoreno pismo i obavestio javnost da bojkotuje festival:
OTVORENO PISMO DIREKCIJI FESTIVALA PIP ALEKSINAC
„Ovim putem želim da otkažem svoje učešće na pozorišnom festivalu PIP u Aleksincu gde sam pozvan kao reditelj i kompozitor takmičarske predstave MATI (po tekstu Svetlane Slapšak, u produkciji Kruševačkog pozorišta).
S obzirom da predstava u mojoj režiji nije i u mojoj produkciji, ja ne mogu otkazati njeno gostovanje jer ona nije u mom već u vlasništvu Kruševačkog pozorišta. Sa druge strane, ostaje mi da barem otkažem svoje lično prisustvo na festivalu koji sprovodi cenzuru.
Konkretan razlog ovog bojkota jeste odsustvo predstave Puls teatra iz Lazarevca SRPSKOJ OMLADINI, DIMITRIJE TUCOVIĆ, autorski projekat Zlatka Pakovića.
Direktorka Puls teatra, Ivana Nedeljković, ne zaslužuje da joj se predstava ne nađe na programu festivala nakon što joj je bilo javljeno da je u finalnoj selekciji. U to koji je nivo cenzure ovde po sredi ne želim da zalazim. Za mene je dovoljno to što predstava koja tematizuje najtrenutniju situaciju i haos u zemlji nije na programu. Pored toga, ona je već nagrađivana na domaćim festivalima, dokazujući svoju umetničku i društvenu relevantnost.
Kao pozorišni profesionalac jako sam dobro upoznat sa novim trendom odabira i aminovanja festivalskih predstava po raznim nekompetentnim odborima: ne poštuju se odluke selektora, ucenjuju se ljudi, sprovode se političke čistke onih koji su po ideologiji i aktivizmu bliski studentskom pokretu. Paranoja je ogromna i oseti se u svakoj kulturnoj instituciji ove zemlje.
Odlukom da ne uvrstite pomenutu predstavu potvrdili ste i sopstvenu paranoju. Vaš strah od pozorišta samo govori da je ovakvom sistemu, kojem vi pripadate, došao kraj i da će vas pozorište, kao najsavršenija politička institucija, nadživeti. Ako neko na ovu opasku odgovori argumentom da politici nije mesto u pozorištu, taj ne razume ni politiku, a još više – pozorište.
Ovo pismo nije nikakav lament nad kulturom i umetnošću. Ja iluzije o ljudima koji su na čelnim pozicijama nemam i potpuno mi je jasno da cenzura, korupcija i kriminal žive u kulturnim institucijama – samo ih naivni još uvek nazivaju eufemizmom ‘ukidanje dostojanstva umetnika i profesije’.
Dok se omladini po ulicama i policijskim stanicama odvaljuju rebra i bubrezi, vi odlučujete da ne pozovete predstavu koja se obraća toj istoj omladini. Vi održavate pozorišnu priredbu za lokalno stanovništvo.
Moj vam je dobronameran savet da festival lepo ugasite, jer je vašim odlukama on već kompromitovan i obesmišljen – kao što su obesmišljeni javni servis, škole, kulturne institucije, ministarstvo kulture i svaki prostor slobode i istine.
Vaš festival bojkotujem isključivo u svoje ime, sa punom svešću da na nekim od sledećih festivala u zemlji mojih predstava neće biti. Sanjam o tome da bi jednog dana sve kolege glumci i umetnici koji su pozvani na vaš festival mogli uraditi isto.
Marko Torlaković – reditelj“
Torlaković u pismu ističe da je slučaj izbacivanja predstave Puls teatra „dokaz da se umetnost kažnjava kad progovori o stvarnosti“ i da „pozorište ostaje poslednje utočište slobodne misli“.
Predstava „Srpskoj omladini, Dimitrije Tucović“ bavi se društvenom i političkom odgovornošću kroz lik istorijskog revolucionara i ideju savremene pobune, a u poslednjim mesecima postala je simbol studentskih i građanskih protesta.



