U Marsh Open Space-u u Beogradu, 25. marta 2025. godine, održana je radionica „WARM UP WASH UP 2025“, koja je predstavljala zagrevanje za „Kampanje sa svrhom“, a bila je posvećena „greenwashingu“ – praksi poigravanja sa društveno odgovornom komunikacijom u oblasti zelenog marketinga.
Cilj događaja bio je da se razotkrije kako izgleda manipulacija društveno odgovornom komunikacijom u „zelenom marketingu“ i da se ponude rešenja za transformaciju.
Tijana Adamov Ignjatović, osnivač NVO „Žute Patalone“ i Festivala i platforme „Kampanje sa svrhom“, istakla je da društveno odgovorne inicijative zahtevaju drugačiji pristup, kako u komunikaciji, tako i u suštinskoj transformaciji.
„Zato je jako važno da imamo i kvalitativne i kvantitativne okvire u kojima možemo da postaknemo kompanije da čineći dobro za okruženje, čine dobro i za pojedinca i za sopstveni biznis. Ta pozitivna spirala vodi nas ne samo tome da opstajemo, već da svi zajedno napredujemo. Cilj edukativnog dela platforme ‘Kampanje sa svrhom’ ostaje ojačavanje lokalnih kapaciteta za stvaranje usaglašenog, etičnog, efikasnog i odgovornog poslovanja uz pomoć jedinstvenih metodologija međunarodnih eksperata i kredibilnih informacija sa našeg tržišta. Zahvaljujemo se Banca Intesa Beograd na partnerstvu i podršci događaju. Činjenica da smo danas razgovarali o ovoj temi dobar je signal na tržištu“, rekla je ona.
Željko Gajić, Compliance Manager u Banca Intesa, predstavio je najnoviju regulativu i očekivanja od tržišnih aktera, uz konkretne primere iz prakse. On je istakao da je „greenwashing“ dospeo u žižu evropskih regulatora i da će uskoro i kod nas biti usvojena pravila „zelenog“ oglašavanja.
„S obzirom na aktuelna stroga pravila oglašavanja pojedinih proizvoda, poput farmaceutskih i bankarskih, vrlo je verovatno da će i domaći regulatori zahtevati da tzv. ‘zelene’ izjave budu utemeljene, dokazive, potpune i poštene u odnosu na konkurenciju. Time bi se smanjio prostor za prenaglašavanje, odnosno prećutkivanje informacija u oglasnim porukama koje mogu dovesti do zbunjivanja potrošača“, rekao je Gajić.
Autorka i guru digitalnog marketinga Marie-Alice Boyé i kreativni direktor Milan Janić predstavili su kontekst „greenwashinga“, razdvajajući ga jasno od čiste komunikacije i dajući mogućnost učesnicima da kroz diskusiju i sopstvene uvide pronađu nove načine za transformaciju.
„Za ovaj događaj želimo da prevaziđemo samo isticanje ‘greenwashinga’ kako bismo pomogli stručnjacima za komunikacije u Srbiji da bolje razumeju kako da izgrade dobru i čistu ‘CSR komunikaciju’. Naša ključna ideja je: ‘Ne perite – budite čisti!'“, rekla je Marie-Alice Boyé.
Učesnici radionice bili su prošlogodišnji dobitnici titule „Kampanje sa svrhom“, kao i članovi Tima počasnih selektora Festivala „Kampanje sa svrhom“, stručnjaci iz oblasti marketinških i korporativnih komunikacija, ljudskih resursa i održivog razvoja.
Događaj je podržala Banca Intesa ad Beograd, članica internacionalne bankarske grupacije.