Vaučeri za odmor u Srbiji predstavljaju ne samo priliku za istraživanje skrivenih kutaka naše zemlje, već i korak ka revitalizaciji domaćeg turizma – a ove godine podeljeni su u rekordnom periodu, za svega par sati.
Do šaltera JP “Pošta Srbija” jedva se moglo doći 15. januara, jer je tada bio prvi dan za preuzimanje turističkih vaučera, a po svemu sudeći i poslednji.
U roku od jednog dana, podeljeni su svi vaučeri, a za razliku od prošlogodišnjih 5.000 dinara, ove godine vrednost vaučera iznosila je 10.000 dinara.
Ko je najviše koristio vaučere i koliko njih je podeljeno?
Najveće interesovanje pokazali su korisnici prava na penziju, zaposlena lica sa primanjima koja ne prelaze 80.000 dinara, zatim nezaposlena lica, studenti i lica starija od 65 godina, saopštili su iz Ministartsva za turizam i omladinu.
“Interesovanje građana je ove godine bilo u porastu, najviše iz razloga što je povećana vrednost vaučera, kao i mogućnost, da u trenutku prijave, biraju između skoro 4.500 ugostiteljskih objekata širom Srbije”, rečeno je za portal N1 iz ministarstva.
Vlada Republike Srbije usvojila je Uredbu o uslovima i načinu dodele i korišćenja sredstava za podsticanje unapređenja turističkog prometa domaćih turista na teritoriji Republike Srbije od 29. decembra 2023. godine – kojom je opredeljeno 100.000 vaučera.
Kako navode iz ministarstva do sada je iskorišćeno nešto više od 91.000 vaučera.
Da li će vaučeri za odmor biti i sledeće godine?
Na pitanje da li je u planu da se ovakva inicijativa realizuje svake godine, iz ministarstva kažu da je subvencionisanje turističkog sektora dosta raznovrstan sistem mera – jer podrazumeva i subvencije u ruralnom turizmu, finansiranje i sufinansiranje turističkih manifestacija, kao i kapitalna ulaganja u turističku infrastrukturu.
“Sveukupno, sistem subvencija u turizmu razvija ovu granu ali posledično i celokupnu privredu. Primera radi, u prvih osam meseci 2024. godine devizni priliv od turizma iznosio je 1,86 milijardi evra odnosno za 13 procenata je veći u odnosu na isti period prošle godine, a u poređenju sa celom 2017. godinom to je čak dva puta više novca”, preneli su nam iz ministarstva.
Kako dalje objašnjavaju, ulaganja u nautički turizam, i to samo u poslednje dve godine, premašuju milijardu dinara, dok se ulaganja u kulturni, arheološki i gastromonski turizam mere stotinama miliona dinara.
Po svemu sudeći, uzimajući u obzir dosadašnje rezultate i ogromno interesovanje za vaučere u 2024. možemo pretpostaviti da će se ovaj projekat realizovati i u budućnosti.
Tome u prilog govori i činjenica da je potpisan i Sporazum o poslovnoj saradnji Ministarstva turizma i Ministarstva informisanja u cilju izrade softverskog rešenja „E-vaučer“, koje će omogućiti da se celokupan proces dodele vaučera realizuje elektronskim putem – što bi značilo zbogom čekanju u redu na pošti.
On će biti pušten u rad 2025. godine.
„E-vaučer“ će biti jedina adresa na koju će se podnositi prijave za dodelu vaučera za subvencionisano korišćenje smeštaja u Srbiji, dostavljanje vaučera, kao i za postupak refundacije za ugostitelje, saopštilo je Ministarstvo turizma i omladine.
Zašto je važno prilagoditi model subvencija?
Aleksandar Seničić iz Nacionalne asocijacije turističkih agencija (Yuta) smatra da su vaučeri postali značajan podsticaj domaćem turizmu, ali da je možda vreme za promene.
„Sada, kada imamo statistiku gde najviše odlaze ljudi sa vaučerima, subvencije bi mogle biti prilagođene prema popularnosti destinacija. Na primer, za Zlatibor, Sokobanju, Vrnjačku Banju, Prolom Banju iznos bi mogao biti manji – 5.000 dinara, dok bi za manje poznate ili posećene destinacije subvencije išle do 15.000 dinara“, ocenio je Seničić.
Ovaj pristup bi mogao da ravnomerno raspodeli turistički promet i podstakne razvoj manje posećenih destinacija. On dodaje i da ovaj potez ne bi previše negativno uticao na najposećenije destinacije, jer su se one već pozicionirale na tržištu.
Seničić kaže i da su vaučeri doprineli većem broju dolazaka domaćih turista, pre svega na Zlatiboru, Tari, Sokobanji, Vrnjačkoj Banji, Prolom banji, Kuršumlijskoj banji i drugima, što potvrđuju i statistike kada uporedimo sa periodom pre dodele vaučera – uvećanja na nekim destinacijama idu i do 50 odsto domaćih gostiju, dok je na većini oko 20 odsto.
Kao primer nam može poslužiti ova godina, objašnjava Seničić, kada je podeljeno 100.000 vaučera, a najava je bila da će se podeliti još toliko – do čega nije došlo, za razliku od prošle godine kada je podeljeno iz dva puta po 100.000 vaučera.
„Naime ove godine je primetan manji broj dolazaka domaćih turista na svim najposećenijim destinacijama od sedam do 15 odsto, što je smatram direktna posledica manjeg broja vaučera. Takođe ti podaci govore i da to smanjenje nije u onoj meri (50 odsto) koliko je vaučera manje podeljeno“, istakao je Seničić.